<h1>Prøv at forebygge mod ondt i ryggen snarere end at lindre</h1>
Har du smerter i ryggen eller har du tendens til at få ondt i ryggen, så læs med her! I denne tekst får du råd og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne omgå ondt i ryggen. Denne artikel er ikke en akademisk artikel, men snarere husråd og udtryk for almindelig sund fornuft. Så brug ikke disse råd som en evidens undersøgelse, men som tips og tricks du eventuelt kan bruge til dagligt!

<h2>Tips til at undgå ondt i ryggen</h2>
Følgende kan nogle gange hjælpe ved ondt i ryggen:

<ol>
<li>Bevæg dig mere normalt i din fritid</li>
<li>Brug din krop mere fysisk på arbejdet – for dem der arbejder på kontor eller lignende så kan hæve sænkeborde være en rigtig stor hjælp til at bevæge sig mere (hvis du vil vide mere om hævesænkebord kan du se mere <a href=”https://haeve-saenkebord.dk/”>her i den store guide til hæve sænkeborde</a>)</li>
<li>Træn dine rygmuskler – læs mere om træning af ryg her hos <a href=”https://www.gigtforeningen.dk/et-sundt-liv/motion-og-traening/oevelser/ryg/”>Gigtforeningen</a></li>
<li>Træn dine mavemuskler – det kan også forebygge mod <a href=”https://haard-mave.dk/”>hård mave</a></li>
<li>Styrk din bækkenbund – Det kan du blandt andet gøre med her</li>
<li>Løft rigtigt – Det kan du finde meget mere information om her <a href=”https://www.arbejdsmiljoweb.dk/krop-og-sundhed/muskel-og-skeletbesvaer,-msb/msb-og-fysisk-arbejdsmiljoe/loefteteknik”>hos BFA</a></li>
<li>Lav øvelser der styrker dine muskelpumper</li>
<li>Bevæg dig mens du sidder ned læs mere her hos <a href=”https://www.dr.dk/levnu/krop/grafik-saadan-sidder-du-mest-korrekt”>DR</a> og <a href=”https://ergonomisk-kontorstol.dk/”>ergonomisk kontorstol</a> – hold dig for guds skyld fra billige kontorstole a la dem <a href=”https://www.billig-kontorstol.dk/”>her</a></li>
</ol>

<h2>En stiv ryg – så pas på</h2>
Hvis du mærker en stiv ryg så skal du være opmærksom på kommende rygsmerter. Det er et meget kraftigt tegn, hvis du begynder at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og udfører øvelserne på den her side. Så vil du på den måde kunne slippe for at få ondt i ryggen
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Man kan ikke være for sikker når det kommer til ens helbred! De har en uddannelse i at hjælpemed ryggen og hvad der ellers kunne være galt.

<b>Vi anbefaler i øvrigt du også tager et kig på følgende sider:</b>
<ul>
<li><a href=”https://www.google.it/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=rgnerkjtgnwrtjkd_cfmyuvYAhUKto8KHW-yAOYQjhx6BAgAEAQ&url=http://www.nordicbioscience.dk/”>Nordic BioScience</a></li>
<li><a href=”https://www.google.dk/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&url=https://www.terapi-nord.dk/”>Terapi Nord</a></li>
<li><a href=”https://www.google.ru/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&url=https://www.hobrofjord.dk/”>Hobro Fjord</a></li>
<li><a href=”https://www.google.pt/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&url=https://www.karup-aa.dk/”>Karup Å</a></li>
</ul>